En audiovisuell og filosofisk introduksjon til TOOL

TOOL er et amerikansk rockeband som har oppnådd stor suksess og popularitet for sin unike og eksperimentelle musikk og provoserende kunstverk. Bandet har en karriere som strekker seg over flere tiår og har bygget opp en lojal fanskare og anerkjennelse fra kritikere for deres eksistensielle og filosofiske tekster og komplekse musikalske arrangementer.

Bandet ble dannet på slutten av 80-tallet av sangeren Maynard James Keenan og spesialeffektartisten og gitaristen Adam Jones. Keenan og Jones var begge opptatt av musikk og ønsket å skape en type musikk som var unik og spennende. De begynte derfor å eksperimentere med forskjellige stilarter og lyder. Da trommeslager Danny Carey og bassist Paul D’Amour ble med i bandet, ble TOOL dannet som en komplett enhet. På Ænima ble Justin Chancellor med på bass i stedet for D’Amour.

Bandet ga ut sitt debutalbum «Undertow» i 1993, og det ble raskt en suksess. TOOL fortsatte å utvikle sin egen unike lyd på albumene «Ænima» (1996) og «Lateralus» (2001), som begge ble anerkjent som nyskapende og viktige verk i sjangeren. TOOL har også alltid hatt et visuelt element i deres kunstneriske uttrykk og har samarbeidet med kunstnere som Alex Grey for å skape det visuelle designet til albumomslagene, musikkvideoene og liveopptredener.

TOOLs musikk og kunstverk er ofte preget av dype og eksistensielle spørsmål, og bandet er kjent for å reflektere den angsty ånden på begynnelsen av nittitallet. Bandet har alltid vært opptatt av å utforske eksistensielle og spirituelle temaer, og dette reflekteres i deres tekster, som ofte inneholder referanser til filosofi, psykologi, mytologi og esoteriske tradisjoner.

TOOLs musikkfilosofi er dypt inspirert av esoterisk og okkult tenkning, så vel som av vitenskap og spiritualitet. Bandet utforsker ofte menneskets eksistensielle spørsmål, og prøver å finne mening i tilværelsen gjennom sin kunst. Et sentralt tema i TOOLs musikk og kunst er idéen om bevissthet og transformasjon. Bandet tror at mennesker kan oppleve en slags oppvåkning eller indre transformasjon gjennom selvutforskning og spirituell praksis. Dette temaet går igjen i mange av deres sanger, spesielt i triologien «Disposition», «Reflection», og «Triad».

Bandet er også opptatt av å utforske og kritisere samfunnsproblemer og politikk, og deres sanger kan inneholde skjulte eller kryptiske budskap om dette. Mange av tekstene deres kan tolkes på forskjellige måter, og oppfordrer lytterne til å tenke kritisk og utforske sine egne ideer om verden.

TOOL er også kjent for å utforske symbolikk og numerologi i sin kunst. For eksempel har bandet ofte brukt det tredje øyet som et symbol for bevissthet og åndelig innsikt, mens tallet syv har en spesiell betydning i deres musikk og tekster.

Alt i alt er filosofien bak TOOLs musikk og kunst en kompleks blanding av spiritualitet, filosofi, vitenskap og samfunnskritikk. Gjennom sin kunst oppfordrer bandet lytterne til å tenke kritisk og utforske sine egne tanker og ideer om tilværelsen.

Et par referanser:

https://therabbitart.com/down-the-rabbit-hole/why-tool-is-the-greatest-band-of-all-time-the-definitive-guide

https://www.vice.com/en/article/7xyynx/the-guide-to-getting-into-tool-rocks-most-lovable-pseudo-intellectuals

Alle sangene i orginal CD-kvalitet, kodet i 320 kbits. Videoene er 1080p i 60fps.

Dette er en introduksjon til TOOLs musikk over 5 akter. Jeg har gjort et utvalg på 30 av TOOLs 68 utgitte låter og selv om alle låtene er bra så er dette kanskje de beste.

Akt 1

1. «Fear Inoculum» er tittelsporet og åpningslåten på TOOLs album med samme navn, som ble utgitt i 2019. Sangen var den første nye musikken fra bandet på over 13 år, og den ble møtt med stor begeistring fra fansen. Teksten til «Fear Inoculum» handler om å overvinne frykt og åndelig stagnasjon gjennom oppvåkning og fornyelse. Teksten oppfordrer lytteren til å våkne opp fra en tilstand av «søvn» og åpne seg for nye muligheter og erfaringer, og samtidig akseptere frykt som en naturlig del av livet.

2. «Pneuma» er en sang fra TOOLs album «Fear Inoculum» som ble utgitt i 2019. Tekstene tar opp temaer knyttet til åndelighet, forbindelse og enhet. Tittelen på sangen, «Pneuma», er et gresk ord som betyr «pust» eller «livskraft», og teksten utforsker ideen om at alt i verden er knyttet sammen av denne livskraften. Sangen inneholder linjer som «All this pain is an illusion», «We are eternal, all this pain is an illusion», og «Exhale, expel/ Recast my tale/ Weave my allegorical elegy». Disse linjene reflekterer sangens budskap om å se gjennom illusjoner og å finne sannheten og en enhetlig forbindelse med alt liv.

3. «Forty Six & 2» er en sang fra TOOLs andre studioalbum, «Ænima», som ble utgitt i 1996. Sangen tar opp temaer knyttet til menneskelig utvikling og transformasjon, og har en dyp, esoterisk og symbolsk tekst. Tekstene i sangen refererer til Carl Jungs teori om skyggearbeid og ideen om å utvikle en ny form for menneskelig eksistens. Tittelen «46 & 2» refererer til begrepet «kromosomskifte» hvor hver celle i kroppen vår inneholder 23 kromosompar, og at enkelte mennesker har teoretisk mulighet til å utvikle et ekstra kromosompar som inneholder mer kompleks DNA-informasjon.

4. «Descending» er en episk og langsomt byggende sang som utforsker temaer som livets forgjengelighet og menneskets ansvar for å ta vare på planeten vår. Teksten er kryptisk og åpen for tolkning, men mange fans mener at den handler om den pågående klimakrisen og behovet for å ta ansvar for å beskytte jorden.

5. «Ænema» er tittelsporet på TOOLs album «Ænima» fra 1996. Sangen er en av bandets mest kjente og ikoniske låter, og har blitt en kultklassiker blant fansen.

Teksten til «Ænema» er en kritikk av kulturen og livsstilen i Los Angeles, og særlig de menneskene som lever der. Sangen beskriver en apokalyptisk visjon av byen som drukner i havet og blir vasket bort, og teksten uttrykker sin avsky for det han ser som overfladiskhet og hykleri i byens kultur og livsstil. 

Sangens tittel, «Ænema», er en sammenslåing av ordene «anima» og «enema». Anima er et jungiansk konsept som representerer den feminine siden av den menneskelige psyken, mens enema refererer til en renselse av kroppen ved hjelp av en vanninjeksjon i endetarmen. Sammen kan tittelen leses som en allegori for en nødvendig renselse eller «skylling» av Los Angeles’ kultur og samfunn.

6. «Lateralus» er kjent for å være filosofisk og metafysisk, og den utforsker ideen om bevegelse og utvikling. Sangen inneholder en rekke referanser til Fibonacci-sekvensen, en matematisk sekvens som ofte finnes i naturen, og som TOOL har brukt som inspirasjon for sin musikk og estetikk. Teksten inkluderer også ordspill og anagrammer som utfordrer lytterne til å tenke og reflektere over budskapet i sangen. Refrenget inneholder linjen «Spiral out, keep going», som refererer til ideen om at utvikling og vekst er en kontinuerlig prosess som krever at man beveger seg fremover og ikke stagnerer eller stopper opp. 

Alt i alt kan «Lateralus» tolkes som en oppfordring til å omfavne bevegelse og vekst, og å slippe frykt og begrensninger for å oppdage nye muligheter og utviklingsveier.


Akt 2

7. «The Grudge» er åpningssporet på TOOLs fjerde album, «Lateralus», utgitt i 2001. 

Teksten handler om å slippe taket i gammel nag og bitterhet, og om å tilgi og la det gå for å kunne bevege seg videre i livet. Tittelen «The Grudge» refererer til den vedvarende følelsen av sinne og hevnlyst som noen mennesker kan bære med seg gjennom livet. Sangen kan tolkes som en oppfordring til å la gå av gammel smerte og åpne seg opp for muligheten til å oppleve livet på en mer positiv måte. Dette temaet går igjen i flere av TOOLs sanger, som fokuserer på åndelig vekst og personlig utvikling.

8. «Die Eier von Satan» har en tysk tittel som oversatt til norsk betyr «Satan’s egg». Sangen er faktisk ikke en sang i tradisjonell forstand, men en opplest oppskrift på hvordan man lager en tysk informasjonskapsel kalt «pepperkaker fra helvete» (Eier von Satan).

Sangen er opplest på tysk av Marko Fox, en venn av bandmedlemmene Danny Carey og Adam Jones. Oppskriften inneholder en rekke uvanlige ingredienser som krydder, lakrisrot, pepper og til og med «et ferskt egg av en jomfru». Opplesningen er ledsaget av en rytmisk perkusjonslyd, og gir en følelse av å være en slags okkultistisk seremoni.

Men selv om sangen kan virke som en ode til mørke krefter ved første øyekast, har bandet påpekt at den egentlig er ment som en kommentar til hvordan mennesker lett kan bli revet med av autoritære ideologier og dogmer uten å stille spørsmål ved dem. Sangens lyriske innhold er dermed ikke så farlig eller uhyggelig som tittelen og opplesningen kan antyde.

I ettertid har sangen blitt kontroversiell på grunn av dens tyske tittel og opplesning på tysk, som kan gi assosiasjoner til nazi-Tyskland og dets propaganda. Bandet har imidlertid vært tydelige på at sangen ikke har noen politisk eller nazistisk agenda, og at de valgte å bruke tysk for å gi en mer autentisk opplesning av oppskriften, som faktisk er en ekte oppskrift på en tysk eggerett.

9. “Stinkfist» er et poengtert og provoserende uttrykk som kan tolkes som en metafor for å tøye ens egne grenser og utforske det som kan være ubehagelig eller til og med smertefullt. Alt i alt er teksten til «Stinkfist» en utforskning av hva det vil si å være menneskelig og søke etter dypere og mer intense opplevelser, selv om det innebærer å tøye ens egne grenser og utfordre ens egne fordommer.

10. «Lost Keys (Blame Hofmann)» er en kort introduserende sang på Tool-albumet «10,000 Days». Teksten handler om en person som har mistet nøklene sine, og som prøver å finne dem ved å gå gjennom en rekke forvirrende og uforståelige situasjoner. Sangen har en overraskende vending mot slutten, hvor det blir avslørt at personen som har mistet nøklene faktisk er på et sykehus, og har mistet dem i forbindelse med en LSD-opplevelse. «Blame Hofmann» i tittelen refererer til den kjente LSD-forskeren Albert Hofmann.

11. «Rosetta Stoned» er en lang og kompleks sang av TOOL fra albumet «10,000 Days» som ble utgitt i 2006. Sangen var en av de mest populære låtene på albumet, og ble ofte fremhevet som et høydepunkt blant både fans og kritikere.

Sangens tekst forteller historien om en person som påstår å ha hatt en opplevelse med utenomjordisk liv etter å ha tatt en overdose av et psykedelika. Sangen er full av surrealistiske og bisarre elementer, og inneholder flere referanser til åndelige og esoteriske konsepter.

Teksten starter med en beskrivelse av personen som har tatt stoffet, og beskriver hans følelse av å være i kontakt med «andre verdener» og «fremmede vesener». Han beskriver også hvordan han blir transportert gjennom tid og rom og ser «universets hemmeligheter», men at han har problemer med å formidle denne informasjonen til andre mennesker. Sangen inneholder også flere referanser til spirituelle og esoteriske konsepter som «tredje øye», «åpning av chakraer» og «oppvåkning av kundalini-energien». 

12. «H.» er en sang fra TOOLs album «Ænima» fra 1996, som utforsker temaer som frykt og angrep på personlig frihet. Teksten inneholder en dialog mellom to personer, der den ene ber om hjelp fra en guddommelig kraft og den andre advarer om at det å stole på en guddommelig kraft kan føre til tap av personlig frihet. Sangen kan også tolkes som en metafor for den menneskelige tilstanden og utforsker temaer som selvrefleksjon og åndelig søken.

13. «Invincible» tar blant annet for seg ideen om å kjempe mot ens egen forgjengelighet og usikkerhet omkring ens egen relevans og betydning.  Sangens tittel, «Invincible», kan også sees som ironisk, da teksten utforsker ideen om at selv de mektigste og mest innflytelsesrike menneskene til slutt må stå ansikt til ansikt med sin egen dødelighet.

14. «Third Eye» er en episk og eksperimentell sang fra TOOLs album «Ænima», utgitt i 1996.  Tekstene i «Third Eye» tar opp temaer knyttet til å oppleve en åndelig oppvåkning eller utvidelse av ens bevissthet. Refrenget inkluderer linjer som «Prying open my third eye», som peker på å oppleve verden på en annen måte ved å åpne ens tredje øye, en referanse til det spirituelle konseptet i noen østlige religioner.


Akt 3

15. «Schism» handler om et forhold som er i ferd med å bryte sammen på grunn av en manglende evne til å kommunisere og forstå hverandre. Sangen bruker symbolikk fra geometri og matematikk for å utforske temaer som dualitet, separasjon og enhet. I sangen beskrives forholdet som to sirkler som ikke lenger overlapper hverandre, og som derfor er adskilt og i konflikt med hverandre. Sangen peker på behovet for å forene disse sirkelene igjen gjennom kommunikasjon og forståelse for å gjenopprette enheten og harmonien i forholdet.

16. «Jambi» er en sang fra deres fjerde studioalbum «10,000 Days», som ble utgitt i 2006.

Temaet i sangen er åpen for tolkning, men mange lyttere har spekulert i at det kan handle om forholdet mellom en person og en kraftig, mystisk kraft som kan representere alt fra en guddommelig kraft til en indre demon. Sangen har også blitt beskrevet som en hyllest til fiolinisten Jambi, som spilte med Tool under innspillingen av «10,000 Days».

17. og 18 «Wings for Marie» er en av de to delene som utgjør sangen «10,000 Days», som er tittelsporet på TOOLs album fra 2006 med samme navn. Sangen er dedikert til frontmann Maynard James Keenans mor, Judith Marie Keenan, som døde i 2003 etter å ha vært lammet i 27 år.

Teksten til «Wings for Marie» handler om Maynards oppvekst og forholdet han hadde til moren sin, og om den smerten og sorgen han følte da hun døde. Sangen utforsker også temaer som religiøs tro, oppvåkning og forsoning. Musikalsk sett, er «Wings for Marie» en langsom og melankolsk sang som er preget av en følelse av tristhet og lengsel. En av de mest bemerkelsesverdige elementene i «Wings for Marie» er bruken av en samplet tale fra Judith Marie Keenan, der hun snakker om sin religiøse tro og sin kjærlighet til Gud. Dette bidrar til å gi sangen en ekstra dimensjon av personlig betydning og følelsesmessig dybde.

Som helhet er «Wings for Marie» en hjerteskjærende og vakker sang som viser TOOLs evne til å skape musikk som går langt utover det rent musikalske og som har en sterk personlig betydning for både artistene og lytterne.

19. «Hooker with a Penis» er en sang utgitt på deres album «Ænima» i 1996. Sangens tekster tar opp temaer som kritikk av musikkindustrien og fans som prøver å kreve mer fra musikerne sine. Sangen åpner med vokalist Maynard James Keenan som sier «All you know about me is what I’ve sold you, dumb fuck. I sold out long before you ever heard my name. I sold my soul to make a record, dipshit, and you bought one». Dette kan tolkes som en utfordring til lytterne om å se bak det overfladiske bildet av en artist og heller fokusere på musikken og budskapet.

20. «Right in Two» er en sang fra TOOLs fjerde studioalbum «10,000 Days», utgitt i 2006. Sangen tar opp temaer som krig, konflikt og menneskelig natur, og utforsker spørsmål om hvordan vi som mennesker behandler hverandre og verden rundt oss. Teksten inneholder også religiøse og filosofiske referanser, blant annet Adam og Eva fra Bibelen og evolusjonsteori. Refrenget i sangen, «Monkey killing monkey killing monkey over pieces of the ground», understreker ideen om at mennesker fortsetter å ødelegge hverandre og jorden på grunn av territorielle kriger og konflikter.


Akt 4

21. «Vicarious» er den første singelen fra Tool sitt fjerde album «10,000 Days», utgitt i 2006. Sangen utforsker ideen om menneskelig fascinasjon og avhengighet av andres lidelse og tragedier. I sangens første vers utforsker vokalist Maynard James Keenan hvordan mennesker følger med på nyheter og media, og dveler i tragedier som om det er underholdning.  I refrenget synger Keenan «Cause I need to watch things die / From a distance», som understreker at mennesker ofte ser på tragedier som om de er skilt fra det, og føler seg beskyttet fra det som skjer. Han synger også «We all feed on tragedy / It’s like blood to a vampire», som antyder at mennesker trenger og er avhengige av tragedier for å overleve og føle en følelsesmessig tilknytning til andre.

Triologien «Disposition», «Reflection» og «Triad» fra TOOLs album «Lateralus» en rekke filosofiske og åndelige temaer gjennom tekstene.

22. I «Disposition» handler teksten om å finne harmoni og balanse med naturen og universet. Sangen reflekterer over menneskets forhold til naturen og hvor vi som mennesker passer inn i det store bildet av universet. Teksten understreker viktigheten av å opprettholde harmoni og balanse i livet, og å forstå vår plass i verden.

23. «Reflection» har en dyp og introspektiv tekst som utforsker temaer som selvrefleksjon, åndelig søken og opplysning. Teksten inkluderer referanser til numerologi og den gyldne snitt, som er filosofiske konsepter som er viktige i en rekke åndelige tradisjoner. Sangen handler om å se innover i seg selv og åndelig utvikling gjennom selvrefleksjon.

24. «Triad» er den mest kraftfulle og aggressive låten i triologien. Teksten utforsker dualiteten mellom liv og død, soloppgang og solnedgang, og balansen mellom disse. Sangen reflekterer også over viktigheten av å holde balansen mellom kreftene som omgir oss og ikke la dem kontrollere oss.

25. «7empest» er en sang fra TOOLs album «Fear Inoculum», som ble utgitt i 2019. Tekstene tar opp temaer knyttet til å overvinne indre demoner og utfordringer, og å utvikle seg selv og sin åndelige forståelse. Tekstlinjer som «Control your delusion», «Transmute the bullshit», og «Stay the course» oppfordrer lytteren til å ta kontroll over sine egne tanker og følelser, og å transmutere eller transformere negativitet til noe mer positivt og fruktbart. Sangen kan tolkes som en oppmuntring til å vokse og utvikle seg som menneske, og å overvinne indre demoner og utfordringer på veien mot personlig vekst og åndelig oppvåkning.

26. «Disgustipated» er den avsluttende sangen på TOOLs debutalbum «Undertow» fra 1993. Sangen er en 15-minutters lang lydopplevelse som kombinerer spoken word, støy, naturlyder og instrumentale elementer. Tekstene til sangen kan tolkes som en kritikk av menneskehetens overforbruk av naturen og mangelen på forståelse og respekt for økosystemene. Vokalist Maynard James Keenan snakker om ulike arter og naturfenomener, som om de snakker direkte til ham og forteller ham om menneskelig aktivitet som ødelegger miljøet.

Sangen inneholder også flere lydeffekter, som lyden av insekter, vinden og lyden av en sag som kutter tømmer. Disse lydene er med på å skape en atmosfære av ødeleggelse og desperasjon. «Disgustipated» avsluttes med et kor som gjentar ordene «this is necessary» (dette er nødvendig) og «life feeds on life» (livet lever av liv). Dette kan tolkes som en kommentar til naturens syklus, hvor alt liv er avhengig av å spise andre liv for å overleve.

27. «Flood» er med på debutalbumet deres, «Undertow», som ble utgitt i 1993. Sangen er preget av det tunge riffet og den atmosfæriske lyden som er kjennetegnende for bandet, og den har en dystopisk tekst som beskriver en verden som er oversvømmet av vann. Teksten er åpen for tolkning, men kan ses som en kommentar til menneskets overforbruk av jordens ressurser og den potensielle konsekvensen av dette.


Akt 5 – Ekstranummer

28. Liveversjonen av «Third Eye» utforsker ideen om å se verden på en annen måte ved å åpne sitt tredje øye og starter med en en tale av Terence McKenna, en amerikansk forfatter, filosof og psykonaut, som snakker om DMT, et psykedelisk stoff som finnes i mange planter og dyr. Han snakker om sin personlige opplevelse med DMT og beskriver det som en mulighet til å se verden fra et helt nytt perspektiv.

29. TOOLs coverversjon av Led Zeppelins «No Quarter» ble utgitt som en del av albumet «Salival». Låten har en varighet på 11:12 minutter og skiller seg fra originalen ved at den har en mer eksperimentell og tung lyd. TOOLs versjon er kjent for å ha en veldig atmosfærisk og nesten skremmende følelse, med et pulserende bassriff og industrielle lydeffekter som legger til en uhyggelig stemning.

Det er en del av musikkhistorien at TOOL har blitt sterkt påvirket av Led Zeppelin, både i musikalsk stil og kreativ visjon. TOOLs gitarist Adam Jones har uttalt at Jimmy Page fra Led Zeppelin var en stor inspirasjonskilde for ham, og at han beundrer Pages evne til å skape intrikate gitararrangementer.

I tillegg har TOOL flere ganger spilt Led Zeppelin-sanger på konsertene sine, inkludert «No Quarter», «Dazed and Confused», «Heartbreaker», og «Moby Dick». TOOLs versjon av «No Quarter» er spesielt kjent og har blitt hyllet av både fans og kritikere for å være en  imponerende tolkning av Led Zeppelins originale låt.

På den annen side har medlemmene i Led Zeppelin også uttalt sin beundring for TOOLs musikk. Jimmy Page har uttalt at han liker TOOLs «dypt kreative» tilnærming til musikken, mens Robert Plant har uttrykt sin beundring for TOOLs «fantastiske energi» på scenen.

30. Liveversjonen av «Pushit» regnes som en av Tool’s mest intense og følelsesladde sanger, og er kjent for sin sterke vokalprestasjon fra Maynard James Keenan. Teksten i sangen beskriver et forhold som har gått galt, og følelsen av å bli manipulert og brukt av den andre personen. Sangens tittel refererer til ideen om å «pushe» noen til det ytterste, både følelsesmessig og fysisk. Sangens oppbygging og tekstlige innhold har gjennomgått flere endringer fra liveopptredener og studioversjoner, og har blitt tolket som en allegori på Keenans egne personlige erfaringer med å miste kontrollen i en relasjon.


Medlemmer i TOOL

Maynard James Keenan er hovedvokalist og en av grunnleggerne av det amerikanske rockebandet TOOL.

Keenans bidrag til TOOLs musikk og kunst har vært betydelig, ikke bare som vokalist, men også som låtskriver, tekstforfatter og visuell artist. Han er kjent for sin unike og kraftfulle vokalrekkevidde, ofte veksler mellom aggressive skrik og hjemsøkende vakre melodier.

Utenfor arbeidet i TOOL er Keenan også hovedsanger i bandene A Perfect Circle og Puscifer. Han har samarbeidet med mange andre kunstnere og musikere i løpet av karrieren sin, og har også produsert og utgitt sin egen vin under merket Caduceus Cellars.

I tillegg til sin musikalske karriere, er Keenan også en sertifisert vinmaker og har stor interesse for bærekraftig jordbruk. Han er en talsmann for økologisk landbruk og har vært involvert i ulike miljø- og humanitære saker.

Keenan er kjent for å være en privat og gåtefull person, og unngår ofte intervjuer og opprettholder en lav profil i media. Han har blitt beskrevet som introvert og cerebral, med en tørr humor.

Keenans interesse for okkultisme og esoteriske tradisjoner gjenspeiles også i hans musikk og kunst. Han har nevnt i intervjuer at han er interessert i verkene til Aleister Crowley og andre okkulte figurer. Noen av TOOLs tekster og visuelle uttrykk har blitt tolket som referanser til esoteriske konsepter og symbolikk.

Alt i alt har Maynard James Keenans bidrag til TOOLs musikk og kunst vært betydelig, og hans gåtefulle persona har bidratt til mystikken rundt bandet.


Adam Jones er gitaristen i det amerikanske rockebandet TOOL, som ble dannet i 1990 i Los Angeles, California. Jones er kjent for sine intrikate og kraftfulle gitarriff, samt sine kunstneriske bidrag til bandets musikkvideoer og liveopptredener.

Før han ble med i TOOL, jobbet Jones som spesialeffektkunstner i Hollywood og skapte modeller og skulpturer for filmer som Terminator 2: Judgment Day og Jurassic Park. Han jobbet også som make-up artist for TV-showet Pee-wee’s Playhouse. Jones’ bakgrunn innen spesialeffekter og kunst har vært en stor innflytelse på hans arbeid med TOOL, da han ofte integrerer visuelle elementer i bandets musikk og opptredener.

Jones’ gitarspill beskrives ofte som komplekst og tungt, med fokus på lagdelte riff og atmosfæriske teksturer. Hans spilling karakteriseres ofte av bruk av uvanlige taktarter, disharmoniske akkorder og ukonvensjonelle teknikker som slide gitar og tapping. Jones er også kjent for sin bruk av effektpedaler, som bidrar til å skape bandets signaturlydlandskap.

I tillegg til gitarspillet er Jones også ansvarlig for mye av TOOLs visuelle kunst og scenografi. Han har regissert flere av bandets musikkvideoer, inkludert «Vicarious» og «Schism», som har vunnet priser for sin innovative bruk av animasjon og spesialeffekter. Jones’ kunstverk har ofte mørke og surrealistiske bilder, som trekker på temaer som spiritualitet, mytologi og science fiction.

Som de andre medlemmene i TOOL, er Jones også interessert i esoteriske og okkulte tradisjoner, og hans kunst inneholder ofte symbolikk og numerologi. Han har vært assosiert med Rosicrucian Order, en hemmelig orden med røtter i tidlig 17. århundre, og har uttalt seg i intervjuer om sin interesse for alkymi og andre mystiske praksiser.

Alt i alt har Adam Jones bidrag til TOOL skapt en unik og innflytelsesrik lyd som har inspirert utallige fans og musikere rundt om i verden. Hans ferdigheter som gitarist og visuell kunstner, sammen med hans interesse for esoteriske tradisjoner, har gjort ham til en nøkkelfigur i bandets filosofi og estetikk.


Danny Carey, trommeslageren i TOOL, er kjent for sin unike spillestil og hans interesse for esoterisk kunnskap og frimureriet. Han har også nevnt i intervjuer at han er inspirert av filosofen og okkultisten Aleister Crowley, som var en betydelig figur i det okkulte samfunnet på 1900-tallet.

Når det gjelder plasseringen av trommene hans, så bruker Carey vanligvis en tilpasset oppsett med doble bass trommer og en rekke cymbaler, inkludert en sjelden gong som han fikk fra en buddhistisk tempel i Nepal. Han plasserer også noen av cymbalene og andre perkusjonsinstrumenter i uvanlige posisjoner for å oppnå en unik lyd og spillestil.

Selv om Carey har uttrykt interesse for frimureriet, har han også sagt at han ikke er en aktiv medlem i organisasjonen. Han har også nevnt at han er interessert i mange forskjellige typer esoterisk kunnskap, inkludert Kabbalah og Hermetisk filosofi.

Det er verdt å merke seg at Carey er en svært privat person og ikke ofte deler detaljer om sitt personlige liv eller tro. Men hans interesse for esoterisk kunnskap og uvanlige spillestil har definitivt bidratt til TOOLs unike lyd og estetikk.


Justin Chancellor er bassisten i det amerikanske rockebandet TOOL. Han ble med i bandet i 1995, og erstattet den opprinnelige bassisten Paul D’Amour. Chancellor er kjent for sin tekniske og presise spillestil, og bruker en rekke effekter og teknikker for å skape komplekse og intrikate basslinjer.

Før han ble med i TOOL, var Chancellor medlem av det britiske eksperimentelle rockebandet Peach. Han jobbet også som sessionmusiker for ulike artister, inkludert singer-songwriter Sarah McLachlan og elektronisk musiker Bill Laswell.

I TOOL er Chancellor en viktig del av bandets lydbilde, og spiller ofte komplekse basslinjer som utfyller gitaren og trommene. Han har også bidratt til bandets låtskriving, og har credits på mange av deres sanger.

Chancellor er kjent for å bruke en rekke basser, inkludert en spesiallaget Warwick-bass, en Gibson Thunderbird og en Fender Precision Bass. Han bruker også en rekke effektpedaler for å forme lyden sin, inkludert forvrengning, korus og wah-wah-pedaler.

I tillegg til arbeidet sitt i TOOL, har Chancellor også samarbeidet med andre musikere og kunstnere. Han bidro med bass på sangen «The Package» på A Perfect Circle sitt album «Thirteenth Step», og har også jobbet på ulike filmmusikk.

Chancellor er kjent for å være privat og tilbaketrukket, og har holdt en lav profil utenfor arbeidet sitt med TOOL. Til tross for dette, har han høy respekt blant fans og medmusikere for sin tekniske dyktighet og musikalitet.


Også verdt å nevne

Alex Gray er en amerikansk kunstner som er kjent for sine spirituelle og psykedeliske kunstverk som ofte beskrives som TOOLs femte medlem. Han er spesielt kjent for sitt nære samarbeid med det amerikanske rockebandet TOOL, hvor han har designet albumgrafikk og merchandise, samt scenesett for deres liveopptredener.

Greys kunstverk utforsker ofte temaer knyttet til spiritualitet, bevissthet og sammenhengen mellom alle ting. Dette stemmer godt overens med TOOLs filosofiske interesser og temaene som utforskes i musikken deres. Greys kunstverk har blitt tett knyttet til bandet og regnes ofte som en integrert del av deres estetikk.

Det første samarbeidet mellom Gray og TOOL var for bandets album «Lateralus» fra 2001. Gray skapte albumcoveret, som viser en skildring av menneskekroppen i form av et tre, der grenene representerer det menneskelige nervesystemet. Kunstverket er svært intrikat og inneholder mange skjulte detaljer, som oppmuntrer seerne til å utforske og oppdage nye elementer i designet.

Gray jobbet også med albumbildet til TOOLs album fra 2006 «10,000 Days». Kunstverket inneholder en serie intrikate, psykedeliske design som inkluderer elementer av anatomi og åndelig symbolikk. Greys kunstverk ble også brukt til turvarene for både «Lateralus» og «10,000 Days».

I tillegg til arbeidet med TOOL, har Gray også samarbeidet med andre musikere, inkludert den elektroniske musikkgruppen Shpongle og bandet The String Cheese Incident. Han har også jobbet med en rekke andre prosjekter, inkludert bokillustrasjoner, grafiske romaner og til og med design av en kirke i New York City.

Samlet sett har Greys kunstverk blitt et viktig aspekt av TOOLs visuelle identitet. Hans intrikate og spirituelle design utfyller perfekt bandets musikk og filosofiske interesser, og skaper en unik og kraftig estetikk som har blitt tett knyttet til bandets helhetlige image.